Informatie opvragen

Zelf informatie opzoeken

Gemeente Waterland maakt zelf veel informatie openbaar over ons beleid en de uitvoering hiervan. 

Een informatieverzoek doen

Iedereen kan een algemeen informatieverzoek doen bij de gemeente. Het gaat dan om algemene informatie. Dat is bijvoorbeeld hoe iets is geregeld bij de gemeente of informatie die antwoord geeft op vragen als hoeveel, hoe vaak, waarom. 

Een algemeen informatieverzoek kunt u op verschillende manieren doen:

  • Online:
  • Per post:
    • Stuur uw verzoek om informatie naar: Pierebaan 3, 1141 GV Monnickendam.

Geef zo precies mogelijk aan over welk onderwerp u informatie wil ontvangen. 

Privacy

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt.
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.

Kosten

Voor het maken van kopieën kunnen kosten in rekening worden gebracht op grond van de legesverordeningexterne-link-icoon.

Links