Informatie opvragen
Zelf informatie opzoeken
Gemeente Waterland maakt zelf veel informatie openbaar over ons beleid en de uitvoering. Deze informatie is te vinden in de Woo-index via: www.organisaties.overheid.nl/woo/32026/Gemeente_Waterland.
De komende jaren wordt hier geleidelijk meer informatie openbaar gepubliceerd.
- Alle raadstukken zijn op dit moment te vinden via www.waterland.bestuurlijkeinformatie.nl. U kunt hierbij denken aan collegeberichten, raadsbesluiten en digitale verslagen van de vergadering.
- Eénmaal per week komt het college van burgemeester en wethouders bijeen om over allerlei onderwerpen te vergaderen die in de gemeente spelen. De besluiten die genomen worden zijn hier terug te vinden: Besluitenlijst
Een informatieverzoek doen
Iedereen kan een algemeen informatieverzoek doen bij de gemeente. Het gaat dan om algemene informatie. Dat is bijvoorbeeld hoe iets is geregeld bij de gemeente of informatie die antwoord geeft op vragen als hoeveel, hoe vaak, waarom.
Een algemeen informatieverzoek kunt u op verschillende manieren doen:
- Online:
- Stuur uw verzoek per mail naar gemeente@waterland.nl.
- Per post:
- Stuur uw verzoek om informatie naar: Pierebaan 3, 1141 GV Monnickendam.
Geef zo precies mogelijk aan over welk onderwerp u informatie wil ontvangen.
Voorwaarden en privacy
Iedereen kan een verzoek om informatie doen. Maar de gemeente hoeft niet alle informatie met u te delen. Verplichte uitzonderingen op de stukken die u mag inzien zijn bijvoorbeeld documenten:
- die over de staatsveiligheid gaan;
- waardoor de koning en regering in gevaar komen;
- waarin vertrouwelijke gegevens van bedrijven staan;
- waarin informatie staat over het privéleven van anderen (Wet bescherming persoonsgegevens).
De gemeente kan om andere redenen besluiten de informatie niet openbaar te maken en maakt daarbij een afweging tussen openbaarmaking en het te schenden belang. Denk bijvoorbeeld aan:
- opsporing en vervolging van strafbare feiten;
- inspectie, controle en toezicht door de overheid;
- voorkennis voorkomen bij de aanvrager;
- de eerbiediging van de persoonlijke sfeer.
Privacy en concurrentie
Het uitgangspunt is dat alle informatie openbaar wordt gemaakt. Het kan zijn dat er informatie in de documenten staat die niet openbaar mag worden gemaakt. Bijvoorbeeld vanwege de privacy van personen of omdat er concurrentiegevoelige gegevens van bedrijven in staan. In het besluit wordt toegelicht welke informatie wel en niet openbaar is gemaakt en de reden waarom informatie niet openbaar wordt gemaakt.
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
- De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
- De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
- Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
- welke gegevens de gemeente over u heeft
- waarvoor deze gegevens nodig zijn
- wat er met uw gegevens gebeurt.
- Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.
Kosten
Voor het maken van kopieën kunnen kosten in rekening worden gebracht op grond van de legesverordening.