Verzoek over persoonsgegevens indienen
De gemeente verzamelt en bewaart verschillende persoonsgegevens van u. U heeft een aantal rechten over deze persoonsgegevens. Een verzoek over uw persoonsgegevens doet u bij de gemeente.
Beschrijving
De gemeente houdt verschillende persoonsgegevens van u bij. Bijvoorbeeld de gegevens die u invult als u een vergunning aanvraagt. De persoonsgegevens worden op verschillende manieren verwerkt en bewaard. Dit gebeurt op een zorgvuldige, veilige en transparante manier. Dat is verplicht.
U heeft een aantal rechten. Daarmee krijgt u meer inzicht in en controle over uw persoonsgegevens. U kunt de gemeente vragen om:
- uw persoonsgegevens in te zien (recht van inzage)
- uw gegevens te verbeteren (recht op rectificatie)
- uw gegevens te verwijderen (recht op vergetelheid)
- uw gegevens minder uitgebreid te verwerken (recht op beperking)
- een overzicht van uw gegevens te ontvangen in een goed leesbare en digitale vorm
- uw gegevens over te dragen aan een andere instantie of een bedrijf (dataportabiliteit)
- informatie te geven over instanties, bedrijven of personen die uw gegevens hebben ontvangen van de gemeente
- te stoppen met de verwerking van uw gegevens
- geen besluit te nemen zonder dat een ambtenaar hierbij betrokken is geweest. Sommige besluiten worden automatisch door een systeem genomen. U kunt eisen dat altijd een ambtenaar het besluit neemt of controleert.
De gemeente verwerkt veel van uw persoonsgegevens omdat dit in de wet staat. U kunt dan niet of maar beperkt gebruikmaken van uw rechten. U kunt bijvoorbeeld niet vragen om te stoppen met het verwerken van uw gegevens als de gemeente verplicht is deze gegevens bij te houden.
U kunt wel altijd om informatie vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens. U moet daar een duidelijk antwoord op krijgen.
Aanvragen
Zo dient u een verzoek in over uw persoonsgegevens:
- U neemt contact op met de gemeente. Dat kan per post, e-mail of online.
- U geeft in ieder geval door:
- over welke persoonsgegevens het gaat
- wat uw verzoek is
Voorwaarden
De voorwaarden voor het indienen van een verzoek over persoonsgegevens zijn in ieder geval:
- U bent een inwoner van de gemeente.
- Het gaat om uw eigen persoonsgegevens (of van een kind jonger dan 16 jaar van wie u de wettelijk vertegenwoordiger bent).
- Het gaat om persoonsgegevens die worden geregistreerd door de gemeente. Of door instanties die hiervoor een duidelijke opdracht hebben gekregen van de gemeente.
- Uw verzoek wordt in behandeling genomen zodra wij uw identiteit (en die van de eventuele gemachtigde) hebben vastgesteld. Uw identiteit kan worden vastgesteld door middel van DigiD of persoonlijk aan de publieksbalie.
In sommige gevallen heeft u minder of geen rechten over de verwerking van uw persoonsgegevens. Dit kan alleen als het in een wettelijke regeling staat. Zo kunt u niet vragen om verwijdering van uw persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).
Hoe lang gaat het duren?
De gemeente beslist binnen 1 maand over uw verzoek. Deze periode van 1 maand begint zodra u zich geïdentificeerd heeft met uw DigiD of persoonlijk aan de publieksbalie. De gemeente mag deze periode 1 keer verlengen met 2 maanden. Als de gemeente de periode wil verlengen, hoort u dit binnen 1 maand nadat de gemeente uw verzoek heeft ontvangen.
Bezwaar
U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw verzoek over uw persoonsgegevens. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.
Als u vindt dat u geen duidelijk antwoord krijgt op uw verzoek om informatie, kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.