Privacyverklaring leerplicht en leerlingenvervoer

De leerplichtambtenaar van de gemeente Waterland houdt toezicht op de leerplicht. Voor het toezicht op de leerplichtwet verwerkt de gemeente persoonsgegevens. De gemeente registreert het leerlingenvervoer. Zo kan de gemeente ouders, verzorgers en leerlingen goed helpen met het vervoer tussen huis en school. Daarbij houdt de gemeente zich aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens (Wpg). In deze privacyverklaring leggen wij uit hoe de gemeente Waterland met persoonsgegevens en politiegegevens omgaat, wat uw rechten zijn en hoe u deze rechten kunt uitoefenen. 

Waarvoor verwerkt de gemeente persoonsgegevens?  

De gemeente gebruikt persoonsgegevens voor de volgende doelen:

  • Toezicht op de naleving van de leerplichtwet en handhaving daarvan.
  • Vrijstelling verlenen aan leerplichtigen die niet in staat zijn om een school geregeld te bezoeken.
  • Communicatie met betrokken leerling en/of ouder/verzorger.
  • Het bieden van maatwerkhulp met het doel dat geen kind langer dan 3 maanden thuis zit zonder passend aanbod van onderwijs of zorg.
  • Ervoor zorgen dat een leerplichtige of jongere zonder startkwalificatie staat ingeschreven bij een school of vergelijkbare instelling en dat deze school of instelling daadwerkelijk wordt bezocht.
  • Begeleiding van jongeren zonder startkwalificatie naar passend onderwijs of dagbesteding.
  • Zorgen voor een sluitende registratie van alle jongeren tussen de 18 en 23 jaar die niet op school zitten en nog geen startkwalificatie hebben.

Wat is de grondslag van de verwerking?  

Wanneer leerplichtambtenaren persoonsgegevens registreren die bestuursrechtelijk van aard zijn, valt de verwerking onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In sommige situaties treden leerplichtambtenaren op als Boa bij de uitvoering van strafrechtelijk onderzoek. Dan bepaalt de Wpg welke gegevens zij verzamelen en hoe deze worden gebruikt en beschermd. 

De gemeente heeft op basis van de wet de taak om schoolverzuim en schooluitval te voorkomen en om jongeren te begeleiden richting onderwijs en/of arbeidsmarkt. Op basis van deze taak gebruikt de gemeente persoonsgegevens.

Onderwijs wetgeving:

  • Leerplichtwet 1969
  • Artikel 8.22 Wet op het voortgezet onderwijs 2020
  • Artikel 146 en 147 Wet op de expertisecentra
  • Artikel 8.3.2. Wet educatie en beroepsonderwijs

Welke persoonsgegevens gebruiken wij in het kader van de Leerplicht?

Voor het toezicht op leerplicht gebruikt de gemeente persoonsgegevens van:

  • Leerplichtige jongeren tot 16 jaar
  • Kwalificatieplichtige jongeren 16-18 jaar
  • Jongeren van 18-23 jaar die worden gemonitord als onderdeel van het Doorstroompunt  (DSP)
  • Voortijdig schoolverlaters. Dit zijn jongeren die nog geen 23 jaar zijn en geen diploma hebben van het vwo, havo, of niveau 2 mbo. Ze hebben gedurende een periode van 4 weken zonder geldige reden het onderwijs niet meer gevolgd, of zijn bij de school uitgeschreven of verwijderd.
  • Ouders of verzorgers en broer(s) en zus(sen) van bovengenoemde jongeren

Wanneer leerplichtambtenaren persoonsgegevens registreren die bestuursrechtelijk van aard zijn, valt de verwerking onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In sommige situaties treden leerplichtambtenaren op als BOA bij de uitvoering van strafrechtelijk onderzoek. Dan bepaalt de Wpg welke gegevens zij verzamelen en hoe deze worden gebruikt en beschermd. Deze persoonsgegevens worden ‘politiegegevens’ genoemd. De BOA dient voor de verwerking van politiegegevens de noodzakelijkheid hiervan aan te tonen. Leerplichtambtenaren die tevens BOA zijn kunnen een proces verbaal opstellen wanneer sprake is van een objectief redelijk vermoeden van verwijtbaar verzuim.

Van bovengenoemde jongeren gebruikt de gemeente de volgende persoonsgegevens:
  • NAW-gegevens
  • Contactgegevens
  • Geboortedatum
  • Geslacht
  • BSN/ onderwijsnummer
  • Administratienummer vanuit de Basisregistratiepersoonsgegevens
  • Nationaliteit
  • Inschrijfgegevens gemeente
  • In- en uitschrijvingen school
  • Kennisgeving (en) van beroep op vrijstelling van de inschrijfplicht
  • Aanvragen vrijstelling van schoolbezoek
  • Startkwalificatie
  • Persoonlijke omstandigheden die voor het behalen van een startkwalificatie meegenomen moeten worden
  • Gegevens over verzuim
  • Reden thuiszitten indien daar sprake van is
  • Gegevens over ondernomen acties door leerplichtambtenaren
  • Halt verwijzing
  • Afschrift van proces-verbaal
  • Strafrechtelijke gegevens indien een proces-verbaal wordt opgemaakt
  • Geboorteplaats indien een proces-verbaal wordt opgemaakt, waardoor indirect gegevens over afkomst verwerkt worden
  • Gegevens over gezondheid indien noodzakelijk voor de uitvoering van de taken
  • Gegevens over religie/levensovertuiging kunnen verwerkt als ouders een kennisgeving ‘vrijstelling van de inschrijvingsplicht’ indienen en de motivering baseren op hun religie/levensovertuiging
Van de ouders of verzorgers van bovengenoemde jongeren gebruikt de gemeente de volgende persoonsgegevens:
  • NAW-gegevens
  • geslacht
  • geboortedatum
  • Indien een proces-verbaal wordt opgemaakt ook geboorteplaats en nationaliteit
Van de broers en/of zussen van de bovengenoemde jongeren gebruikt de gemeente de volgende persoonsgegevens:
  • NAW gegevens
  • Geslacht
  • Geboortedatum
  • Type (broer/zus)

Met wie worden de persoonsgegevens gedeeld?  

Wanneer dit noodzakelijk is voor de omschreven doelen, deelt de gemeente persoonsgegevens met andere partijen. Zo deelt de gemeente gegevens met het Openbaar Ministerie indien een proces-verbaal wordt opgemaakt. Ook kan de gemeente gegevens delen met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) in verband met het melden van ongeoorloofd verzuim. 

Per casus kan de gemeente overleggen met verschillende instanties, bijvoorbeeld scholen, de Raad van de Kinderbescherming, Jeugdgezondheidszorg van de GGD, DUO,  Samenwerkingsverband Primair Onderwijs en het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs.

Voor het leerlingenvervoer deelt de gemeente gegevens met de partij waarmee de gemeente een contract heeft, namelijk Noot.

Hoe lang bewaren we de persoonsgegevens?  

De gemeente bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is. Voor de gegevens verwerkt onder de AVG zijn de bewaartermijnen voortvloeiend uit de leerplichtwet.

Wat zijn uw rechten?

 U heeft volgens de AVG de volgende rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens:

  • Recht op inzage: u heeft recht om te weten welke gegevens de gemeente van u verwerkt en waarom.
  • Recht op rectificatie: u kan ons vragen om onjuiste of onvolledige gegevens te corrigeren.
  • Recht op vernietiging: u kan verzoeken om uw gegevens te verwijderen als ze niet langer nodig zijn.
  • Recht op beperking van de verwerking: U kan de verwerking van uw gegevens tijdelijk beperken, bijvoorbeeld tijdens een bezwaar of correctie.
  • Recht op dataportabiliteit: U kan uw gegevens in een gestructureerd, gangbaar formaat ontvangen en naar een andere organisatie overdragen.
  • Recht op informatie: U heeft recht op duidelijke informatie over hoe en waarom de gemeente uw gegevens verwerken.
  • Recht van bezwaar: U kan bezwaar maken tegen de verwerking van uw gegevens.

Ten aanzien van politiegegevens heeft u het recht om inzage in uw gegevens te krijgen, het recht op rectificatie , recht op bezwaar en het recht op vernietiging. Verzoeken kunnen worden geweigerd wanneer dit in het belang is van de opsporing of de nationale veiligheid of bij andere wettelijke uitzonderingen.

U kunt uw inzageverzoek of verzoek tot rectificatie/vernietiging indienen door het invullen van een online verzoekformulier, per e-mail of post. Hier vindt u hoe u een verzoek kan indienen:  Verzoek over persoonsgegevens indienen | Waterland.

Functionaris voor Gegevensbescherming

De functionaris gegevensbescherming is de toezichthouder op de verwerking van persoonsgegevens binnen de gemeente Waterland. Voor vragen omtrent datalekken, privacy en de AVG kunt u contact opnemen met onze functionaris gegevensbescherming, de heer Terpstra is te bereiken via telefoonnummer (0299) 658 585.

Vragen of klachten?

Heeft u vragen over het gebruik van persoonsgegevens of politiegegevens? Laat dat dan aan ons weten via ons contactformulier Contact | Waterland of via telefoonnummer 0299- 658 585.

Ook kunt u een klacht indienen over de gemeente bij de landelijke toezichthouder voor de bescherming van persoonsgegevens; de Autoriteit Persoonsgegeven (AP). Kijk voor meer informatie op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens: www.autoriteitpersoonsgegevens.nlexterne-link-icoon.