Kwaliteitsmedewerker (juridisch) Samenleving (Jeugd/Wmo) - 36 uur per week, schaal 10

Over de vacature

Openingsdatum
12-05-2025
Sluitingsdatum
28-05-2025
Contract
Jaarcontract met uitzicht op onbepaalde tijd.
Uren per week
36 uur
Salaris
maximaal € 5.313,- bruto per maand
Salarisschaal
schaal 10
Opleidingsniveau
Minimaal HBO

De Gemeente Waterland zoekt een (juridisch) Kwaliteitsmedewerker Samenleving (Jeugd/Wmo) - 36 uur per week, schaal 10

Ben jij een kritische, analytische en proactieve professional met een hart voor kwaliteitsmanagement binnen het Sociaal Domein? Heb jij uitgebreide kennis van de Jeugdwet en/of Wmo en help jij ons van proces- en kwaliteitscontroles (‘doen we de dingen goed’) naar effectieve dienstverlening (‘doen we de goede dingen?). Dan zoeken wij jou als onze nieuwe Kwaliteitsmedewerker Samenleving!

De uitdaging

Als Kwaliteitsmedewerker Samenleving zorg je ervoor dat onze dienstverlening steeds beter wordt. Je houdt de kwaliteit hoog op het gebied van efficiëntie, rechtmatigheid en doelmatigheid, altijd volgens de wet.

Je speelt een centrale rol in ons kwaliteitsmanagementsysteem. Je behandelt klachten, onderzoekt afwijkingen, evalueert leveranciers, voert metingen uit, maakt procesbeschrijvingen en onderhoudt het kwaliteitsbeheersplan.

Twee jaar geleden zijn we begonnen met een kwaliteitskader voor Jeugd en Wmo. Vooral bij Jeugd hebben we vooruitgang geboekt. We hebben een handboek en werkinstructies, maar er is nog ruimte voor verbetering. Het handboek, de werkprocessen en formats hebben aandacht nodig, net als de aansluiting tussen Jeugd en Wmo (18+/18-).

Onze collega's werken met Suite4Sociale Regie (‘groene Suite’), maar benutten nog niet alle mogelijkheden. Jij weet hoe je dit aanpakt en helpt ons om integraler te werken. Ook zoek je naar manieren om kosten te beheersen en geef je beleid en management proactief advies. Je helpt ons dashboard goed in te richten. 

Wat ga je doen?

Je bewaakt en borgt de kwaliteit van de uitvoering van de Jeugdwet en Wmo op het gebied van doelmatigheid en rechtmatigheid middels:

  • Je schrijft werkinstructies en zorgt ervoor dat Suite optimaal is ingericht en wordt gebruikt;
  • Je actualiseert werkprocessen, procedures en formats en zorgt voor borging;
  • Je voert kwaliteitscontroles uit en levert een bijdrage aan (management)rapportages, audits en het dashboard in ontwikkeling;
  • Je adviseert over kwaliteitsverbetering van het primaire werkproces, interne richtlijnen, systemen, werkinstructies en zorgt voor een toegankelijke informatievoorziening voor de consulenten (centrale plek richt je verder in);
  • Je vertaalt indien nodig beleidsmaatregelen, (veranderende) wet- en regelgeving en jurisprudentie naar heldere en doelmatige werkprocessen voor de uitvoering;
  • Je bewaakt dat de implementatie en uitvoering van het beleid goed wordt geborgd binnen het team Uitvoering; 
  • Je draagt bij aan het vergroten van kennis van onze consulenten. Je signaleert waar de behoefte ligt en maakt hierbij bijvoorbeeld een opleidingsplan of organiseert een actualiteiten dag; 
  • Je coacht, begeleidt en stuurt consulenten op inhoud, rechtmatigheid en integraliteit;
  • Je handelt klachten en bezwaren af;
  • Je bent aanspreekpunt/sparringpartner voor de beleids- en juridische vragen en indien nodig vertegenwoordig je de gemeente bij juridische procedures;
  • Je denkt mee met (regionale) processen rondom inkoop en implementatie en draagt in samenwerking met beleid zorg voor het opstellen van (regionaal uniforme) verordeningen, beleidsregels en uitvoeringsregels;

Het volgende neem je als kennis en ervaring mee:

  • Minimaal een afgeronde (juridische) opleiding op Hbo-niveau.
  • Enkele jaren ervaring met het werken binnen de gemeente.
  • Aantoonbare actuele kennis op het gebied van de wet- en regelgeving Jeugd en/of kennis Wmo is een pré;
  • In de ideale situatie heb je uitgebreide kennis van beide wetten. Zo niet, dan heb je de bereidheid om je de tweede wet eigen te maken;
  • Je hebt affiniteit met administratieve processen en geautomatiseerde gegevensverwerking (bij voorkeur Suite van Centric);
  • Je bekijkt zaken integraal en beschikt over analytisch vermogen, organisatietalent en goede communicatieve vaardigheden;
  • Proactief meedenken over de inrichting van ons dashboard is een pré
  • Je hebt een zakelijke, flexibele en klantgerichte houding.
  • Je bent stressbestendig, werkt graag in teamverband maar kan ook goed zelfstandig werken.
  • Je hebt een duidelijke visie op kwaliteit en bent proactief in de aanpak hiervan.

Integriteit, diversiteit en inclusiviteit

Onbesproken gedrag is een voorwaarde om bij ons te kunnen werken. Daarom vragen wij jou een integriteitsverklaring te ondertekenen en een verklaring omtrent gedrag te leveren.

Bij de gemeente Waterland staan diversiteit en inclusiviteit hoog in het vaandel. Wij streven er naar om onze organisatie een afspiegeling van de samenleving te laten zijn waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen geslacht, etniciteit, geloofsovertuiging, leeftijd et cetera. Wij kijken puur naar je vakmanschap en de optimale match!

Competenties

In Waterland zijn belangrijke kernwaarden: lef, verbinding, vertrouwen en nieuwsgierigheid. Specifiek voor deze functie aanvullend daarop de competenties: analyseren, kwaliteitsgerichtheid, klantgerichtheid en samenwerken.

Het team

Binnen de afdeling Samenleving hebben we drie teams; Uitvoering, Beleid & Kwaliteit en Toegang en ondersteuning. Deze vernieuwde indeling moet ons helpen om met een integrale blik naar hulpvragen van onze inwoners te kijken. Deze integrale blik is voor jou logisch, hoewel je natuurlijk je eigen aandachtsgebied hebt. Je hebt een collega-kwaliteitsmedewerker Participatie en Inburgering en maakt onderdeel uit van het Team Beleid & Kwaliteit, tegelijk ben je veel te vinden bij de uitvoering; we zijn immers een kleine gemeente.

Wij bieden 

Wij bieden een dynamische en uitdagende baan in een organisatie in ontwikkeling. Je krijgt veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Je bent hiervoor 36 uur per week beschikbaar. 

  • Een jaarcontract met uitzicht op een vast dienstverband.
  • De functie is ingedeeld in schaal 10, indicatief (maximaal € 5.313,- bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek). Voor een minder ervaren kandidaat is aanstelling in de aanloopschaal 9, indicatief mogelijk (maximaal € 4.811,- bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek). 
  • Een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% van je bruto maandsalaris.
  • Mogelijkheid tot hybride werken (in afstemming met je leidinggevende).
  • Een laptop en mobiele telefoon.
  • Aantrekkelijke reiskosten- en thuiswerkvergoeding.
  • Een heel goed pensioen voor later dat wordt geregeld door ABP.
  • Aandacht voor vitaliteit, zoals een fietsregeling, vitaliteitsbudget en zaalvoetbal.
  • Een actieve personeelsvereniging.
  • Uitgebreide opleidings-, trainings- en coaching mogelijkheden om kennis up to date te houden en vaardigheden (verder) te ontwikkelen.

Vragen
In de ideale situatie heb je uitgebreide kennis van beide wetten. Zo niet, dan heb je de bereidheid om je de tweede wet eigen te maken en horen we ook graag van je. Natuurlijk kunnen we niet alle informatie kwijt in deze advertentie en heb je mogelijk nog vragen. Neem dan gerust contact op met Martina Faber, Afdelingsmanager Samenleving op 06 210 00 496 of met Maaike Bouquet, HR adviseur op 06 210 00 495

Reageren

Ben je bereid de uitdaging aan te gaan, dan zien wij jouw sollicitatie graag tegemoet op vacature@waterland.nl. Reageren tot en met 28 mei 2025. De gesprekken staan gepland op 2 juni, we vragen je daar alvast rekening mee te houden in je sollicatie. 

De vacature staat intern en extern tegelijkertijd open. Bij gelijke geschiktheid gaat onze voorkeur naar een interne kandidaat. 

Wie weet verwelkomen wij jou binnenkort in ons team!